Wednesday 26 September 2007

Komische Oper Berlin, Fledermaus, Premiere 2007-09-23


Die Fledermaus


Komische Operette in drei Akten von Johann Strauß
Libretto von Richard Genée
So | 23.09.2007 | 19:00 Uhr
Premiere



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Musikalische Leitung ... Markus Poschner
Inszenierung ... Andreas Homoki
Ausstattung ... Wolfgang Gussmann
Chöre ... Robert Heimann
Lichtgestaltung ... Franck Evin

Gabriel von Eisenstein = Klaus Kuttler
Rosalinde = Gun-Brit Barkmin
Frank = Martin Winkler
Prinz Orlofsky = Karolina Gumos
Alfred = Christoph Späth
Dr. Falke = Günter Papendell
Dr. Blind = Thomas Ebenstein
Adele = Natalie Karl
Ida = Saskia Krispin
Frosch = Peter Renz

Tagesspiegel - 24. Sept. 2007
Zum 60. Gründungsjubiläum: Andreas Homoki und Markus Poschner beglücken die Komische Oper Berlin mit einer „Fledermaus“. Von Frederik Hanssen Von Frederik ...
Die Welt - 24. Sept. 2007
Mit der Neuinszenierung der Operette von Johann Strauß katapultiert sich die Komische Oper lustvoll zurück ins 19. Jahrhundert, in die Zeit der Uraufführung ...
FR-online.de - vor 1 Stunde gefunden
VON JÜRGEN OTTEN Mit diesem Stück fing alles an. Im Dezember 1947, Berlin war eine zerstörte und zerteilte Stadt, da hob sich in der Behrenstraße in Mitte ...
Deutschlandradio - 25. Sept. 2007
Von Georg-Friedrich Kühn Im Dezember 1947 wurde mit Johann Strauß' "Fledermaus" die Berliner Komische Oper eröffnet. Regisseur damals war Gründungsintendant ...
Neues Deutschland - 24. Sept. 2007
Von Ekkehart Krippendorff Als Walter Felsenstein vor sechzig Jahren »inmitten von Zerstörung, in aller materiellen und geistigen Bedrängnis Deutschlands« (1 ...
Andreas Homoki inszeniert die Strauß-Operette an der Komischen Oper in ihrer biederen Pracht
Von Volker Blech


The Critics was not convinced by this production. "Too much laughs on the stage, not so much from the audience". The Regisseur has taken the operetta too serious, not enough Champagner-sprudl, only Sekt (no real Champagne).

First I loved it then I didn't. Intermission between act 2 and 3 said the programme-heft. But in reality it was in the middle of act 2. Which did in a way make sense and too the ball room from the drunken mind of Eisenstein was also a good idea. But then the prison scene was still a ballroom with all the furniture fallen down, it did not make sense. The newspapers did not like how Frosch was reduced to a nobody, no good comedy/comedian there. And the end was too cynic for an operetta. With Adele back as a chamber maid and Eisenstein to jail and Rosalinde with her Alfredo having supee at Eisenstein home. Too cynic.

The Orlofsky was just someone from the opera ballett dressed up to be a nobleman from Russia. Adele was just a joke to the people at this "ball". This was supposed to be a more tradional Fledermaus but really it was still REGIE-Theater where the regisseur just impose his ideas to an opera/operetta.

Singing was good. They were not really good in dialogue, could not hear every word. Acting good. But this was an operetta without brio...

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